تولید «زندگی پس از زندگی» رخدادی تمدنی است
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۸۰۵۳
سجاد صفارهرندی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در شمار چهرهها و اندیشمندان علوم انسانی به شمار میرود.
که او نیز بالاخره دست به قلم شد و با انتشار فرستهای در صفحه مجازیاش نسبت به پخش و اقبال مخاطبان به برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» اینگونه واکنش نشان داد:«طی دوسال که برنامه زندگی پس از زندگی در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش شده است فکر میکنم درمجموع کمتر از انگشتان دو دست قسمتهایی از آن را دیدهام.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی از تسخیر و تصرف جسم فراوردههای تمدنی موجود و دمیدن روح و معنای دیانت در آنها میگذرد. این تصرف نه یکباره و نه با فرمول و روشهای از قبل طراحی و تدوین شده که بهتدریج از خلال عمل خلاقانه انسانهای مؤمن و آزمون و خطاهای آنها حاصل میشود. پس امر تمدنی نه با کمال و تمامیت که با افقگشایی و در مسیر بودن قابل شناسایی است.
اگر چنین باشد به باور من تا آنجا که به حوزه رسانه و هنرهای تصویری بازمیگردد،زندگی پس از زندگی را باید درکنار روایت فتح آوینی، دیدبان و مهاجر حاتمیکیا، تولد یک پروانه راعی، خیلی دور خیلی نزدیک میرکریمی، مختارنامه میرباقری و نمایش تلفیقی شب آفتابی بهزادپور، در زمره جدیترین و موفقترین تلاشها برای تصرف در جوهره هنر رسانه مدرن و استخدام آن به منظور تحقق غایات و احوالات دینی به شمار آورد.
دوستان منتقد برنامه میگویند این روایتها از کدام آزمون اعتبارسنجی در شده است که رخصت طرح در رسانه را مییابد؟ مبنای حجیّت این مشاهدات و رویاها چیست؟ حدس میزنم علیالقاعده برنامه چارچوبهایی برای حصول اطمینان عرفی و عقلایی از صداقت و وثاقت راویان داشته باشد اما اگر پرسش ناظر جایگاه معرفتی این چنین تجاربی است از اساس نادرست و بینسبت با اصل ماجراست.
دوستان فاضل ما چنان در اوراق درس و مدرسه عمیق شدهاند که در فضای رسانه نیز دغدغههای فیلسوفانه و معرفتشناختی خود را پی میگیرند. در زندگی پس از زندگی ما با مشاهدات آدمهای معمولی سر و کار داریم که فیالجمله از صداقت آنان اطمینان حاصل شده است اما مگر قرار است این مشاهدات مبنای شناخت علمی شما از زندگی پس از مرگ باشد؟ گیرم به جای آدمهای معمولی با مشاهدات و مکاشفات ملاحسینقلی همدانی و آسیدعلی آقای قاضی طرف بودید مگر آن مکاشفات در ترازوی سنجش معرفتشناسانه جز برای مکاشفهکننده اعتبار و حجیتی دارد؟ مگر قرار است بر سر جزء به جزء این مشاهدات و تجربیات قسم حضرت عباس بخوریم؟
کار رسانه را با کار علم خلط نکنیم. احتمالاً دغدغه دوستان این است که نکند تجربهگرانی هم پیدا شوند که در مشاهدات خود فلان شخصیت نامطلوب مذهبی یا سیاسی را در مقام شفیع و وکیل ببیند و آن وقت واویلا! حال آنکه نه مشاهده اهل بیت و شهید سلیمانی و غیره در چنین تجربیاتی میتواند حجت حقانیت آن بزرگواران باشد و نه دیدن کسان دیگر چنین مؤیدی بر مسالک و مذاهب میشود. اگر کسی دنبال اثبات حقانیت و حجتیت از این مسیر باشد آدرس را غلط آمده است.
آنچه اینجا موضوعیت دارد نوعی تذکر از خلال خلق تجربهای معنوی برای مخاطب امروزین رسانه است. مخاطبی که امواج پردامنه عرفی شدن و الحاد و کثرت اشتغالات عالم تعیّن و کثرات، اتصال او را با ساحت متعالی هستی شدیداً ضیق کرده است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: زندگی پس از زندگی زندگی پس از زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه زنجیره افتتاحیهها در شهر آغاز شده است، گفت: با افتتاح مجموعه تفریحی کوه نور در کوه صفه همراه با دیگر پروژههای تفریحی در این مکان، ظرفیت ویژه و جدیدی به شهر زندگی اضافه شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا سیدعلی معرکنژاد در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان سعی کردیم در بعد بینالمللی اتفاقات خوبی را برای شهر و شهروندان رقم بزنیم، از اینرو با دعوت از شهرهای خواهرخوانده و هماهنگی با چند سفارتخانه در تهران، پذیرای ۹ هیئت خارجی در اصفهان بودیم.
وی با بیان اینکه دعوت از این هیئتها برای حضور در برنامههای هفته فرهنگی اصفهان و با تمرکز با جشنواره نقاشی پوپک انجام شد، افزود: این حضور و دیپلماسی فعال موجب شد به تعداد آثار و شهرهایی که از اقصی نقاط جهان در این جشنواره شرکت میکنند، بیش از دو برابر اضافه شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰۰ اثر به جشنواره نقاشی پوپک ارسال شد که ۳۰۰۰ اثر مربوط به دیگر نقاط جهان است، گفت: ۲۹۴ شهر در این برنامه شرکت کردند که حدود ۲۸ شهر آن شهرهای خارجی بودند و در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از دو برابری را داشت که نشان میدهد میتوانیم سالهای آینده اقدامات موثرتری برای برگزاری این جشنواره انجام دهیم.
معرکنژاد با بیان اینکه زنجیره افتتاحیهها در شهر آغاز شده است، تصریح کرد: با افتتاح مجموعه تفریحی کوه نور در کوه صفه همراه با دیگر پروژههای تفریحی در این مکان، ظرفیت ویژه و جدیدی به شهر زندگی اضافه شد.
کد خبر 749233